ÅPNINGSTIDER | TIRS – ONS 10-18 | TORS 10-19 | FRE 10-16

Spennende trender innen mat og drikke på UMAMI ARENA

PÅ UMAMI ARENA presenteres det aller nyeste av produkter og løsninger knyttet til mat og drikke, maskiner, utstyr og hygiene, interiør og konsepter samt sider, øl, vin og brennevin. Hvor alt fra små lokale produsenter – til verdens mest kjente merkeleverandører viser frem det aller nyeste.

Kraften til å ta Norge videre er vårt hovedtema – og her er det bransjen som skal vise frem sine muskler gjennom fire innholdsrike dager 14. – 17. februar, sier Torill Engelberg som er direktør for UMAMI ARENA.

Alt fra små lokale produsenter – til verdens mest kjente merkeleverandører vil her vise frem spennende nyheter og trender. Dette er de 6 viktigste tendensene vi ser blant våre utstillere og samarbeidspartnere på UMAMI ARENA:

1. Trender med fokus på rene råvarer

En av de største aktørene blir denne gangen satsingen på norsk reinkjøtt med standen «Rein-helten på vidda». Dette er smaken av vidda! Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene. Bedriftene som deltar på denne standen er: Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS. Les mer om Helten på vidda Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet

Hender som viser lokalmat og trender med kortreist mat
Lokalmatområdet har aldri vært større. Foto: Ringerikserter. Eivor Eriksen

Lokalmat og -drikke kommer sterkere enn aldri før. Over 50 ulike aktører vil delta fra hele Norge på standen til Lokalmat.no. Her vil mat med identitet og fantastiske råvarer presenteres.
Les mer om lokalmat på UMAMI ARENA

2. Nye trender innenfor kategorien drikke

Her skjer det mye! Flere aktører. Dette er en kategori på UMAMI ARENA som har størst vekst. Her blir det mye spennende innhold for den besøkende som vil oppleve det aller nyeste, også innenfor alkoholfrie alternativer. Cocktail og mocktail blir viktige temaer på UMAMI ARENA, også innenfor drikke ser vi det sterke fokuset på naturlige produkter og rene råvarer.

Alkoholfrie alternativer som moctails er i vinden.

Kjøp billetter til UMAMI ARENA>>

3. Samler seg rundt behovet for fagfolk

Vi lykkes ikke med å bygge Matnasjonen Norge uten fagfolk! Rekrutteringen til bransjen må styrkes. Behovet vil også prege UMAMI ARENAs Åpningskonferanse Kraften til å ta Norge videre, som arrangeres i samarbeid med Landskonferansen for restaurant- og matfag (LKRM) og de ni bransjeorganisasjonene i dette samarbeidet.

To kokker lager trendmat
Rekrutteringen til bransjen må styrkes. Foto: Smakdegfrem


4. Emballasjens viktighet

Den viktigste trenden innenfor emballering er at emballasje skal produserer med mål om å kunne være ombrukbar, eller i det minste kunne gjenvinnes og få nytt liv. Viktigheten av emballasje er blitt en konkurransefaktor. Både for å bevare produktenes kvalitet, men også å bygge identitet. Tendensen vi ser er flere rene produkter og emballasje som oppfattes bra for miljøet.

Flaske med grøntblad emballasje

5. Nye krav gir nye løsninger

Nye krav til bærekraft, økologisk drift og holdbarhet åpner opp for en rekke nye og spennende muligheter innen teknologi. En rekke aktører står klare for å presentere ny teknologi for fremtiden. Et eksempel er eSmiley som med sitt digitale verktøy FoodWaste skal veie og måle matsvinn på UMAMI ARENA. Blant våre nye utstillere kan vi nevne Aksess IT, Favrit og Plorea.

6. Nye aktører utfordrer

En rekke nye aktører kommer. Dette er utfordrere som skal inn på det norske markedet. Nye nasjonale aktører og aktører som har slått seg sammen og fremstår sterkere. Langt over 100 utstillere er helt nye aktører på UMAMI ARENA. Eksempler er: Kolly, Rudy’s Kombucha, EU Organic, Friesland Campina, Hvaler Krabbe, Mapal, Nordical Foods, og bærekraftsprosjektet Food (R)evolution, bare for å nevne noen.

Hvilke utstillere du kan møte på UMAMI ARENA finner du her

Alle utstillere og trender kan oppleves på UMAMI ARENA – møteplassen hvor alle som jobber med mat og drikke møtes!

Kjøp billetter til UMAMI ARENA>>

Kanskje disse også faller i smak?