ÅPNINGSTIDER | TIRS – ONS 10-18 | TORS 10-19 | FRE 10-16

Rein-Helten-på-vidda

Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet

En av de store satsingene på UMAMI ARENA er markeringen av norsk, rent og bærekraftig reinkjøtt. «Helten på vidda» er klare til å presentere noe av det mest unike vi har å by på innen norsk matkultur.

–Dette er smaken av vidda! Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene, sier Sissel Olsen i sekretariatet til Markedsutvalget for reinkjøtt.

–Reinkjøttet er naturbasert, ekte og smakfullt, det ønsker vi å ut med til et bredt publikum – både blant forbrukere og proffmarked, forteller hun.

Bredt samarbeid

Det er Markedsutvalget for reinkjøtt som står bak denne unike satsingen – et samarbeid som skal sikre norsk reinkjøtt positiv oppmerksomhet og kjøpsutløsende adferd hos forbrukerne. Dette gjøres gjennom generisk markedsføring av reinkjøtt og hvor «Rein – helten på vidda» er det samlende konseptet som brukes i all kommunikasjon. Utvalget består av fem medlemmer: Norske Reindriftssamers Landsforbund (NRL) oppnevner tre medlemmer, Private Reinsdyrslakteriers Landsforbund (PRL) oppnevner ett medlem og Landbruks- og matdepartementet (LMD) oppnevner ett medlem. Landbruksdirektoratet er sekretariat.

–Dette er et godt eksempel på et bransjesamarbeid som utnytter styrken i å stå sammen om å bygge noe enda større. På denne måten klarer reinkjøtt-næringen å presentere seg som en av de mest spennende og innovative aktørene når vi åpner dørene til UMAMI ARENA i februar, sier UMAMI ARENA-direktør Torill Engelberg.

Reinsdyr som løper på vidda
Reinsdyr som løper på vidda.

Eksotisk norsk mat med århundrelange tradisjoner

–Reinkjøttet er også smaken av samisk kultur, forankret i århundrelange tradisjoner og en livsform som er tilpasset dyrene. Det er produsert under harde, men naturlige forhold med milelange beitemarker fylt av mange typer lav, urter og lyng – og på naturens premisser som gir den unike og milde viltsmaken, sier lederen i Markedsutvalget, John Anders Lifjell.

–Gjennom de siste årene har det vært en voldsom utvikling på hvordan få en bedre utnyttelse av dyret. Det jobbes mye i bransjen med å bruke mer, at minst mulig skal kastes. De store bedriftene har som mål å bruke alt på dyret, ingenting skal kastes, sier han.

Reinsdyrsflokk på vidda

Les også: lokalprodusentene vil prege showet på UMAMI ARENA

Hva står på programmet under UMAMI ARENA?

–Vi ønsker å få vist frem reinkjøttet og reindriften fra sin beste side, og selvsagt hva reinkjøttet kan brukes til og alle de ulike rettene man kan lage. Og det vil bli servert reinkjøtt i restauranten vi rigger opp, forteller Sissel Olsen. -Dette vet vi er veldig populært, så alle som ønsker å smake på reinkjøtt kan reservere bord ved å ta kontakt med restaurantsjefen på standen, eller ved å ta kontakt med en av bedriftene som deltar sammen med oss på standen – Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS. For kontaktinformasjon, se UMAMI ARENA Utstillerliste.

Satser på unge reinsdyrkokker

UMAMI ARENAs’ tema er: Kraften til å ta Norge videre spesielt innenfor områdene arbeidskraft, skaperkraft og bærekraft. Hvordan jobber dere innenfor disse områdene?
–Markedsutvalget ønsker å være med på å bidra til rekruttering i yrket. Vi prøver å bruke unge reinsdyrkokker så langt det lar seg gjøre, og blant annet har vi delt ut prisen for årets unge kokkelærling. Prisen i 2020 ble gitt til Brita Stensgård som også skal være med å jobbe i restauranten på Rein – helten på vidda, under dagene på UMAMI ARENA, sier Lifjell.

Kjøp billett til UMAMI ARENA

Fotos: Tom Gustavsen

Sissel Marie A. Orset er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller?

Ta gjerne kontakt med meg.

Kanskje disse også faller i smak?