UMAMI Arena skal vise vei inn i fremtiden for all mat og drikke. Derfor er det med glede vi nå kan invitere alle leverandører av plantebaserte produkter til å stå sammen i et eget område på UMAMI Arena 2025. – Det vil uten tvil gi bedre synlighet for produkter fra planteriket, sier Torill Engelberg, direktør for UMAMI Arena.
– Å spise mer plantebasert er et tema som er aktuelt, og på UMAMI Arena ønsker vi å vise hele bredden innenfor mat og drikke. Samtidig ønsker vi å inspirere kokker i alle deler av bransjen til å prøve ut og sette sammen nye retter på menyen, også fra planteriket. Det kan åpne opp en verden av nye og spennende kulinariske opplevelser, forteller Torill Engelberg
– Målet er å vise mangfoldet av plantebasert og planteinspirert mat og drikke, sier Torill Engelberg. Foto: NOVA Spektrum.
Topp kvalitet er nøkkelen til god mat
Manager for de norske kokkelandslagene, Gunnar Hvarnes, er klar på hvorfor det er blitt så viktig for dagens kokker også å kunne tilby en mer plantebasert meny:
– Økningen i bruk av grønnsaker, frukt og belgvekster i matlagningen, har gjort at vi kokkene har blitt mer balanserte i hva vi setter på menyen. Balansen mellom kjøtt og fiskeprotein har endret seg. Andelen grønnsaker har økt, mens vi bruker mindre protein – som da erstattes av protein fra grønnsaker og belgvekster, sier han.
Hva tenker kokkene selv om denne trenden?
– Grønnsaker er morsomt å jobbe med, og vi liker jo alltid å bryne oss på noe nytt. Men kjøtt, sjømat og vilt kommer vi alltid å bruke. Det ligger i vårt norske DNA. Men nå blir det mer balansert enn før.
Hvordan kan utviklingen av plantebaserte produkter inspirere kokkene til å utvikle nye og grønnere retter?
– Dette gjør at vi MÅ tenke nytt. Det er bra. Når det gjelder plantebaserte produkter er ikke utvalget så bra i Norge enda som i endel andre land, eksempelvis som Danmark, som er ett lysår foran oss. Og en del av disse industrielle variantene i dagligvaren er ikke spesielt bra. Vi trenger topp kvalitet på råvaren uansett om det er plantebasert eller noe annet. Det er det som er nøkkelen til god mat, poengterer Hvarnes.
Les også: Nils Flatmark går for det ekte fra et levende Norge
Kokkene har en viktig rolle
Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG), er positiv til det økte fokuset på den «grønne» tallerken.
– Satsing på plantebasert kosthold, i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd, er et viktig fokus for OFG. Aktører i grøntbransjens verdikjede har samlet seg i felles prosjekter, hvor formålet er å oppnå målsetningene som er fastsatt i rapporten “Grøntsektoren mot 2035”. Overordnet mål med prosjektene er å bidra til å øke etterspørselen etter norsk frukt, grønt, bær og poteter hos forbruker og i markedskanalene. Økt etterspørsel etter norskprodusert frukt og grønt vil bidra til økt produksjon i primærleddet og økt selvforsyningsgrad, sier Rebnes og fortsetter;
– Den grønne tallerken vil bli stadig viktigere for å oppnå nasjonale målsetninger, og de profesjonelle kokkene har en viktig rolle i å inspirere og utvikle retter med en større andel av plantebaserte råvarer. Vi gleder oss til å se utviklingen videre.
Les også: Årets grønne kokk-konkurranse – 19. mars 2025 på UMAMI Arena
I front for plantebaserte produkter
Jæder har i mange år gått i bresjen for å utvikle nye innovative vegetarprodukter basert på norske råvarer, og ble nominert i Planteprisen 2023 – i kategorien for Årets initiativ.
– Vi ser at flere forbrukere ønsker å spise mer plantebasert av helse- og miljøhensyn, men volumet er ikke stort. Restauranter og kafeer kan være en viktig faktor i å inspirere med gode matretter som en har lyst å lage hjemme. Det må komme flere gode, naturlige produkter som forbrukeren forstår og som gir mersmak. Vi er stolte av å akkurat ha lansert et nytt konsept i år basert på norske råvarer som heter «Dyrka». Denne nye produktserien er basert på kunnskap fra et treårig innovasjonsprosjekt kalt «norsk vegetar for fremtiden», der vi har samarbeidet med flere dyktige bransjekollegaer i Norge. Vi gleder vi oss til å se hvordan markedet responderer på det, sier Guro Espeland, daglig leder i Jæder.
Jæder har allerede booket plass på UMAMI Arena 2025, og er positiv til at det nå satses på plantebaserte og planteinspirerte produkter:
– Jo mer oppmerksomhet og engasjement det skapes rundt dette temaet, desto bedre blir mulighetene for å inspirere flere til å velge plantebaserte alternativer.
– Vi ser på UMAMI som en veldig fin arena for oss til å vise frem produkter og konsepter til våre kunder og bransjekollegaer, avslutter Guro Espeland.
Bli oppdaget
I 2023 hadde UMAMI Arena over 25 600 besøkende, hvorav hele 8 av 10 var beslutningstakere i sine respektive bedrifter.
– En deltakelse som utstiller på Plantebasert-paviljongen vil være en unik anledning til å møte en samlet mat- og drikkebransje og bli oppdaget, i mat- og drikkeindustrien, så vel som hele horeca og serveringsmarkedet, institusjon og kantiner, avslutter Torill Engelberg.
Les mer om UMAMI Arena og hvem du vil møte
Les mer om Hvordan du melder deg på Plantebasert, og priser
Bilde øverst: Favarittdeig i serien «Dyrka» fra Jæder, skal være en smakfull, bærekraftig og næringsrik deig laget av norske grønnsaker, korn og belgvekster. Foto: Jæder