PÅ UMAMI ARENA presenteres det aller nyeste av produkter og løsninger knyttet til mat og drikke, maskiner, utstyr og hygiene, interiør og konsepter samt sider, øl, vin og brennevin. Hvor alt fra små lokale produsenter – til verdens mest kjente merkeleverandører viser frem det aller nyeste.
– Kraften til å ta Norge videre er vårt hovedtema – og her er det bransjen som skal vise frem sine muskler gjennom fire innholdsrike dager 14. – 17. februar, sier Torill Engelberg som er direktør for UMAMI ARENA.
Alt fra små lokale produsenter – til verdens mest kjente merkeleverandører vil her vise frem spennende nyheter og trender. Dette er de 6 viktigste tendensene vi ser blant våre utstillere og samarbeidspartnere på UMAMI ARENA:
1. Trender med fokus på rene råvarer
En av de største aktørene blir denne gangen satsingen på norsk reinkjøtt med standen «Rein-helten på vidda». Dette er smaken av vidda! Dyrene beiter i naturen, følger årstidsvariasjonene og preges av omgivelsene. Bedriftene som deltar på denne standen er: Skodi Rein AS, Rørosrein AS, Stensaas Reinsdyrslakteri AS og Arctic Rein og Vilt AS. Les mer om Helten på vidda Helten på vidda skal bli favoritten på kjøkkenet
Lokalmat og -drikke kommer sterkere enn aldri før. Over 50 ulike aktører vil delta fra hele Norge på standen til Lokalmat.no. Her vil mat med identitet og fantastiske råvarer presenteres.
Les mer om lokalmat på UMAMI ARENA
2. Nye trender innenfor kategorien drikke
Her skjer det mye! Flere aktører. Dette er en kategori på UMAMI ARENA som har størst vekst. Her blir det mye spennende innhold for den besøkende som vil oppleve det aller nyeste, også innenfor alkoholfrie alternativer. Cocktail og mocktail blir viktige temaer på UMAMI ARENA, også innenfor drikke ser vi det sterke fokuset på naturlige produkter og rene råvarer.
3. Samler seg rundt behovet for fagfolk
Vi lykkes ikke med å bygge Matnasjonen Norge uten fagfolk! Rekrutteringen til bransjen må styrkes. Behovet vil også prege UMAMI ARENAs Åpningskonferanse Kraften til å ta Norge videre, som arrangeres i samarbeid med Landskonferansen for restaurant- og matfag (LKRM) og de ni bransjeorganisasjonene i dette samarbeidet.
4. Emballasjens viktighet
Den viktigste trenden innenfor emballering er at emballasje skal produserer med mål om å kunne være ombrukbar, eller i det minste kunne gjenvinnes og få nytt liv. Viktigheten av emballasje er blitt en konkurransefaktor. Både for å bevare produktenes kvalitet, men også å bygge identitet. Tendensen vi ser er flere rene produkter og emballasje som oppfattes bra for miljøet.
5. Nye krav gir nye løsninger
Nye krav til bærekraft, økologisk drift og holdbarhet åpner opp for en rekke nye og spennende muligheter innen teknologi. En rekke aktører står klare for å presentere ny teknologi for fremtiden. Et eksempel er eSmiley som med sitt digitale verktøy FoodWaste skal veie og måle matsvinn på UMAMI ARENA. Blant våre nye utstillere kan vi nevne Aksess IT, Favrit og Plorea.
6. Nye aktører utfordrer
En rekke nye aktører kommer. Dette er utfordrere som skal inn på det norske markedet. Nye nasjonale aktører og aktører som har slått seg sammen og fremstår sterkere. Langt over 100 utstillere er helt nye aktører på UMAMI ARENA. Eksempler er: Kolly, Rudy’s Kombucha, EU Organic, Friesland Campina, Hvaler Krabbe, Mapal, Nordical Foods, og bærekraftsprosjektet Food (R)evolution, bare for å nevne noen.
Alle utstillere nevnt her, og trendene, kan oppleves på UMAMI ARENA – møteplassen hvor alle som jobber med mat og drikke møtes!