For mat- og drikkebransjen har Norges Varemesse – nå NOVA Spektrum, utviklet møteplasser og arrangert messer siden 1995, i tett samarbeid med bransjeorganisasjoner og næringen.
UMAMI ARENA har overtatt der SMAK 2020 sluttet; med rekordantall utstillere, en viktig åpningskonferanse og trendrapport om Matnasjonen Norge, og 25 700 besøkende. Dette tross en gryende bekymring for Covid-19 som senere skulle stenge ned hele samfunnet.
skal fortsette å utvikle den største møteplassen for alle som jobber med mat og drikke.
UMAMI skal være en effektiv og inspirerende arena for verdiskapning, nettverk, opplevelser og kunnskapsdeling. Her kan fremtiden utforskes og nye smaker oppleves. En arena skapt sammen med og for bransjen!
*Tall fra SMAK 2020
Norges Varemesse har utviklet og vært arrangør for både nasjonale og internasjonale messer, kongresser og events i mer enn 100 år, og med det spilt en rolle i utviklingen og presentasjonen av norsk næringsliv.
1995 var året for den første store messen for mat- og drikkebransjen på Norges Varemesse. Siden den gang har det vært messe hvert annet og senere hvert tredje år, etter bransjens ønske, og under flere navn.
Etter 100 år byttet Norges Varemesse navn til NOVA Spektrum, et navn som bedre skal speile bredden av det vi tilbyr av tjenester, opplevelser og møteplasser.