ÅPNINGSTIDER ALLE DAGER: 10-18   (BAREN 11-18)

To spennende nykommere på UMAMI Arena

Vi har tatt en prat med to av flere nye utstillere som gleder seg til å bli en synlig del av bransjen, nå som de deltar på UMAMI Arena for første gang.

– Serveringsmarkedet har blitt veldig stort, det har derfor vært et ønske de siste årene om å bli enda bedre og råere inn i dette markedet. Vi ønsker å bygge opp vår synlighet slik at alle vet hva Geia Foods driver med. Det er en del av vår strategi, og det er også årsaken til at vi nå skal delta som utstiller på UMAMI Arena for første gang, sier Hege Lund-Zetterquist, Head of Sales Foodservice, i Geia Food.
Selskapet er en del av et nordisk konsern som er representert i Norge, Sverige, Danmark og Finland. I grove trekk kan Geia levere produkter innen alle varekategorier til serveringsmarkedet og store kjeder som byr på mat i farta i convenience-markedet.

Hege Lund-Zetterquist, Head of Sales Foodservice i Geia Food, ser fram til å delta på UMAMI Arena for første gang i 2025.
Foto: Geia Food

Løfter de gode suksesshistoriene

Da Geia startet opp i Danmark var selskapet opprinnelig en leverandør av produkter til retailmarkedet.

– Nå drar vi veldig nytte av at vi er et stort konsern, der vi har over 2 600 aktive varelinjer og har et nettverk bestående av 350 ulike produsenten fra hele verden. I sortimentet vårt har vi kjøtt, vilt, fisk, sjømat, ost, meierivarer, tørrvarer, tomater, frosne bær og grønnsaker, krydder og oljer, samt en stor portefølje med innsatsvarer til videreforedling i matindustrien.

– Vi bruker hele vårt nettverk til å dra synergier over landegrensene, både der vi kan samarbeide med tanke på kjeder som er representert i flere land, eller hvis man har noen nyheter man ønsker å dele på tvers av landene. Vi er gode på å løfte frem de gode suksesshistoriene og spille hverandre gode i Geia Food.

Geia Food har hovedkontor i Danmark og byr på ulike varekategorier fra hele verden. – Vi ble etablert her til lands i 2015, og har siden da hatt en veldig god vekst i Norge, sier Hege Lund-Zetterquist i Geia Food.
Foto: Geia Food

Bygger synlighet

En stor del av Geia Foods oppgave er blant annet å fremforhandle gode priser til kundene.
– Vi er gode på egne brands, men også på egne merkevarer (EMV) til de store kjedene vi har i de nordiske landene.
– Målet vårt er å være en relevant leverandør når kjedene, bransjen eller samarbeidspartnerne våre skal ut å lete etter noe nytt, forklarer Hege.

Når det gjelder partnerskap og samarbeid med andre bedrifter og aktører på UMAMI Arena, er Geia positiv til det. Likevel vil de i første omgang delta alene på egen stand.

– Årsaken er at det er viktig for oss å ha fullt fokus på egen bedrift. Vi skal vise at vi står på egne ben og være tydelige på hva vi kan tilby i markedet.

De gode samtalene om mat

Under UMAMI Arena vil Geia Foods by både på mat og spennende nyheter.

– Vi skal sørge for at det blir en stand som folk kommer til å huske. Vi ønsker å skape en «wow»-effekt. Vi skal bli sett, vi skal snakke med fagfolkene og vi skal ha de gode samtalene om mat og bransjefag. Vi har sterk matfaglig kompetanse på huset her også. Dermed blir det viktig for oss å etablere den kredibiliteten og troverdigheten som en relevant aktør innenfor dette foodservice-segmentet, der kokkefaget henger høyt. Her snakker vi kvalitet, fag, forståelse av drift og alle disse tingene som Geia kan, det skal vi bygge godt inn på messestanden vår.

Har dere noen nyheter dere ønsker å dele?
– For oss er det en nyhet at vi deltar for første gang på UMAMI Arena. Jeg har ikke lyst til å røpe alt, men det jeg kan love, er at vi vil by på en del spennende ting som folk kanskje blir litt overrasket over at vi har i vårt sortiment. Bare det gjør at det virkelig er verd å ta turen til standen vår, smiler Hege.

De ansatte i Geia er utrolig stolte og glade over at de nå skal delta på den største arenaen i Norge for bransjen.

– Det er veldig viktig for oss å møte andre og samtidig selv bli en ordentlig del av storhusholdningsbransjen. For oss blir UMAMI en utrolig kul og spennende arena, og vi kommer til å stille mannsterke opp, sier Hege Lund-Zetterquist.

Inopa Gourmet satser stort på spesielle nisjeprodukter

Inopa Gourmet Import er en annen spennende nykommer på UMAMI Arena, og som byr på smakfulle nisjeprodukter til butikker og storhusholdningsmarkedet. Familiebedriften ble etablert i 2013 og har i dag seks ansatte.

– Vi byr på mange produkter som er et velsmakende alternativ til alt som er masseprodusert, sier Ali Uslu i Inopa Gourmet. Foto: NOVA Spektrum

Ali Uslu jobber som salgs og markedsansvarlig, og han er også medeier Inopa Gourmet. Uslu er opprinnelig fra Tyrkia der han vokste opp i et olivendistrikt, før han etter hvert flyttet til Norge.
– Med denne bakgrunnen, startet vi med å levere olivenoljer som vi produserer under eget merke i Tyrkia. Nå er det min søster som driver produksjonen der siden jeg har flyttet til Norge. Deretter ballet det på seg med mange andre spennende produkter innen pasta, lakris, krydder med mer fra Italia, England og Frankrike, forklarer han.

Går for norske lokale produsenter

I dag leverer Inopa Gourmet Import nisjeprodukter til hele Norge fra mange ulike produsenter i Europa. I deres utvalg finner vi produkter som gjerne lages på gamle oppskrifter og uten tilsetningsstoffer. Men også Inopa følger trenden med å satse mer på lokalprodusenter.
– De siste årene har vi også begynt å tenke på at det er mange små nisjeprodusenter i Norge som kanskje sliter litt med å komme ut i det store markedet. Siden jeg nå føler meg mere norsk, ble det naturlig for oss å ta inn produsenter og merker, eksempelvis som Drit Forbanna Barbecue sauser, Hyggen Eplemost fra Asker, Nittedal Sjokoladefabrikk og Vigdis Rosenkilde Sjokoladeopplevelser som er kjente lokale produsenter i Norge. Spørsmålet er enkelt; – hvorfor skal en italiensk eller engelsk sjokoladeprodusent få så stor oppmerksomhet når vi har kjempegode produsenter i Norge?

Inopa Gourmet Import ble etablert i 2013 og har totalt seks ansatte i Norge. Foto: NOVA Spektrum

Blant kundene til Inopa Gourmet finner vi små og store butikker, kafeer og andre utsalgssteder som ønsker å by på det litt spesielle.
– Et godt eksempel er Gutta på Haugen-butikkene i Oslo. Det er en spesialbutikk for smaksrike matvarer, med et stort utvalg av kortreiste og langreiste delikatesser. Andre eksempel er Fagernes Landhandleri, eller Alveland Butikk og Café på Andøya.

Hvorfor bli utstiller på UMAMI Arena?
– Vi har aldri deltatt tidligere, men vi ser at vi har mange spennende produkter som vi kan tilby i hele foodservice-segmentet. Vi mener derfor at UMAMI Arena en gylden mulighet for oss til å nå hele dette markedet.

– I tillegg er vi opptatt av partnerskap, og vi snakker nå med flere produsenter om mulig samarbeid under messedagene. Vi har gjort noen avtaler, eksempelvis med limonadeprodusenten vår fra Skottland – Summerhouse Drinks. Resten får vi avsløre når UMAMI Arena åpner i mars 2025, smiler Ali.

Inopa Gourmet kan garantere at de vil presentere mange spennende nyheter på UMAMI Arena.

– Vi ønsker selvfølgelig å treffe nye kunder i hele foodservice-bransjen, og vi gleder oss veldig til å delta på UMAMI Arena i mars 2025, avslutter Ali Uslu.

Sissel Marie A. Orset

Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.