Reiseliv er utpekt som en av de fem viktigste eksportsatsningsområdene. I denne satsningen ligger et stort potensial i å gjøre norsk mat og måltidsopplevelser til en viktigere del av reiselivsproduktet. Dette skal vi utforske sammen med dyktige og inspirerende bidragsytere på konferansen «Mat – en sentral del av reisen» den 19. mars 2025. Derfor inviterer UMAMI Arena både matbransjen og reiselivsnæringen, for sammen kan vi skape unike opplevelser og verdier både for gjestene og for næringene.
– Vi har tradisjon for å løfte frem Norge som et land med spektakulære naturopplevelser. Samtidig vet vi at det er et stort potensial for å gjøre de gode måltidsopplevelsene til en enda mer sentral del av et helhetlig reiselivsprodukt, og å la norsk mat og drikke bli selve «reason to go» for turister fra både inn- og utland, forteller direktør for UMAMI Arena Torill Engelberg. – Sammen med en engasjert programkomite bestående av Arne Sørvig, daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi, Aslaug Rustad, daglig leder for OI! Trøndersk mat og drikke, og Christian Lunde, daglig leder i VisitOSLO, inviterer vi til konferansen «Mat – en sentral del av reisen».
Sammen kan vi legge grunnlag for ny verdiskapning
Dette er konferansen for alle som driver restaurant eller spisested, så vel som produsenter, leverandører og grossister, destinasjoner- og landsdelselskaper, og de som utvikler, pakker og selger reiselivsproduktene. I tillegg til interesseorganisasjoner, opplysningskontorene og det offentlige.
Vi samler mat- og måltidsleverandører og norske reiselivsaktører til en konferanse som skal gi innsikt og inspirasjon til samhandling, både når det gjelder produkt- og markedsutvikling. Dette for å utnytte og utvikle potensiale som ligger i mat- og reiseopplevelser, forteller Torill. På konferansen ser vi innledningsvis på hvor reiselivsnæringen er på vei og hvilke relevante trender det er viktig å være oppmerksom på. Etter dette retter vi blikket mot hvordan man gjør de gode måltidsopplevelsene og norsk mat til et unikt salgsargument.
Samhandling og produktutvikling
Programkomiteen er krystallklar på at produktutvikling og samhandling på tvers av etablerte bransjer må til dersom man skal lykkes. Dette er også en viktig årsak til at programkomiteen er sammensatt av representanter for både mat- og reiselivsbransjen, og består av personer som virkelig brenner for å gjøre norsk mat til en viktig del av den samlede reiseopplevelsen:
– Norge er mer enn fjord og fjell. For oss er det viktig å få frem at regionen vi representerer og markedsfører på vegne av våre medlemmer, også er en attraktiv destinasjon som følge av de gode måltidsopplevelsene som restaurant- og serveringsnæringen i hovedstadsområdet tilbyr. Her spiller norsk mat en viktig rolle. Dette er noe vi tror flere kan lære av som grunnlag for å styrke det samlede eksport- og verdiskapingspotensialet som finnes på området. Samtidig ønsker vi også lære mer om dette temaet av andre, sier daglig leder Christian Lunde i VisitOSLO. (Foto: Didrick Stenersen)
Økt etterspørsel og betalingsvilje for norske reiseopplevelser
Reiseliv er en av bransjene med størst verdiskaping og sysselsetting i Norge, og representerer også Norges femte største eksportnæring. Med økt interesse for ekte og bærekraftige opplevelser er Torill Engelberg overbevist om at det er både riktig og viktig å koble mat og reiseliv på UMAMI Arena:
– For Norges største arena for alle som jobber med mat og drikke er det viktig å legge til rette for et tettere samspill mellom ulike bransjer som kan styrke hverandre enda mer i tiden som kommer. På konferansen synliggjør vi behovet for samarbeid, produktutvikling og salgsstrategi, og legger til rette for et enda større nasjonalt og internasjonalt marked for norsk mat. (Foto: NOVA Spektrum)
– Vår ambisjon er at flest mulig forstår at norsk mat og drikke kan bli et unikt salgsargument, som igjen vil bidra til å skape økt etterspørsel og betalingsvilje for reiseopplevelsene som tilbys av norske bedrifter over hele landet, avslutter Engelberg.