ÅPNINGSTIDER:  TIRS – ONS 10-18 | TORS 10-19 | FRE 10-16

Gledelig gjensyn med Nortura PROFF

En av Norges største matprodusenter har allerede booket plass og ser nå frem til UMAMI Arena i 2025. Dette er trendene de ser i markedet, og hvordan de forbereder seg til deltakelsen.

(Bilde over:) Standen til Nortura PROFF på SMAK 2020. Foto: UMAMI Arena

Nortura er en av landets største bedrifter innen matproduksjon med sine 4 500 ansatte og om lag 16 000 bønder.   

– Den klareste trenden i serveringsmarkedet akkurat nå, er at vi er preget av at det er dyrtid. Mange er opptatt av å sette rimeligere retter på menyen, og derfor har vi hatt fokus på det de siste årene, sier kommunikasjons- og merkevaresjef i Nortura PROFF, Annette Strøm.

Kommunikasjons- og merkevaresjef i Nortura PROFF, Annette Strøm. Foto: Nortura PROFF

Hun forteller at folk fortsatt vil gå ut for å kose seg, men de velger gjerne rimeligere retter, eksempelvis som pizza i stedet for en høyere priset rett.

– For et par år siden lanserte vi et konsept som vi kaller for «Stykkevis & Delt». Konseptet tar utgangspunkt i noe av det mange i dag er veldig opptatt av; nemlig å utnytte hele dyret. Ved å finne spennende muligheter i «glemte» stykningsdeler bidrar konseptet til bedre ressursutnyttelse. En bonus er at det også gir rimeligere råvarer for restauranter og hoteller. 

Pigwings, Pork belly-strips og Teres Major eller «shoulder tender», er blant produktene Nortura PROFF har lansert som en del av konseptet i «Stykkevis & Delt». Disse har blitt veldig populære i markedet. Foto: Nortura PROFF

– Vi hadde også en stor lansering tidligere i år med nye pizzaprodukter og kjøttboller som har gått meget bra. Derav kommer vi til å fortsette å utvikle nye rimeligere alternativer som serveringsmarkedet kan sette på menyen, forklarer Annette.

I tillegg gir Nortura PROFF ut et eget trendmagasin med jevne mellomrom. Dette går ut til alle deres kunder og samarbeidspartnere – og et helt ferskt magasin er ute nå!

Bærekraft og klima på agendaen

Nortura har alltid noe nytt på gang enten det gjelder innovative prosjekter, produktutvikling, testing og forskning.

– Vi har akkurat lansert vår ferske bærekraftsrapport der hovedfokuset går på husdyrenes rolle i påvirkningen av klimaet. Her har vi blant annet foretatt en livsløpsanalyse per dyreslag, slik at man enkelt kan se hvilken påvirkning de ulike dyrene har på klimaet. Vi har også et spennende forskningsprosjekt gående ved Mære Landbruksskole som går frem til 2030. De forsker på metanhemmere i fôret til storfe, slik at vi i fremtiden kan redusere utslipp av metan fra dyrene ytterligere. Resultatene fra den første testen var svært positive og viste en reduksjon på 13,2 prosent. Det er veldig gode tall i en så tidlig fase av prosjektet, understreker Strøm.

Gode partnere

Nortura PROFF har et godt samarbeid med mange ulike partnere, og det vil de også ha under messedagene på UMAMI Arena.

–  Det er fortsatt litt tidlig i prosessen og vi har ikke landet alle avtaler, men vi kommer til å ha et samarbeid med andre partnere på messen. Vi er i tillegg hovedsamarbeidspartner til Norske Kokkers Landsforening som kjører flere konkurranser, og det kommer absolutt til å være synlig under messedagene.

Er det mulig å røpe noe rundt nye lanseringer som dere har i «loopen»?

– Det vil garantert komme spennende nyheter og lanseringer i forkant i messen, men her og nå kan jeg ikke røpe alt. Vi får ta opp den tråden når det nærmer seg messen, smiler Annette.

Nasjonal møteplass

Nortura PROFF er klar på at UMAMI er en veldig spennende arena for matbransjen.

– Det er viktig at vår bransje har gode felles møteplasser. Særlig viktig blir det når det i tillegg er et godt faglig innhold. Da kan man oppdatere seg på trender og ikke minst følge med på hva som skjer i hele matbransjen.

Annette Strøm legger til at de setter stor pris på at kvaliteten på de som besøker UMAMI Arena er høy.

– For oss i Nortura er det ekstra viktig at de besøkende er beslutningstakere og kunder i vår bransje, for det er nettopp de vi ønsker å møte. Vi vet at det kommer mange fra horecabransjen og offentlig sektor, og de ønsker vi absolutt å møte.

En undersøkelse blant de besøkende fra UMAMI Arena i 2023 bekrefter nemlig at 8 av 10 besøkende er beslutningstakere. Det er det vi mener med «høy kvalitet på de besøkende».

– Vår viktigste ambisjon er å samle hele bredden av bransjen, og da er det viktig at vi er attraktive både for både de store og de mindre aktørene, sier Torill Engelberg, direktør for UMAMI Arena.
– Det er derfor spesielt gledelig at Nortura PROFF blir med på bransjens store nasjonale happening.  

Nye hyggelige kundemøter

– For oss er det viktig å være til stede der hele bransjen møtes, og det er grunnen til at vi deltar på UMAMI Arena. Vi håper selvfølgelig på å møte mange av våre eksisterende kunder i tillegg til nye potensielle kunder, sier Annette.

Hun legger til at messedeltagelsen utover det er en fin kommunikasjonsflate, der man har stor mulighet til å vise seg frem i sin helhet.

– Her får vi vist at vi er en profesjonell samarbeidspartner både for våre eksisterende kunder og nye, og messen åpner for veldig mange hyggelige fysiske kundemøter. I tillegg vil det selvsagt bli servering av mat og nye smaksprøver. Og selv om vi ikke deltok på UMAMI Arena sist gang i 2023, av ulike årsaker, er en messedeltakelse som dette viktig og gøy for å bygge opp under det faktum at vi er veldig stolte av den bedriften vi jobber i.

Stor jubel fra nyslått vinner på utdelingen av Beste stand på SMAK 2017. Foto: UMAMI Arena

Nortura PROFF ble tildelt prisen for Beste stand på SMAK 2017 (nå: UMAMI Arena). Dette er en erfaring og inspirasjon de tar med seg videre i arbeidet med den kommende messen.

– Nå gleder vi oss til UMAMI Arena i mars 2025, og satser nok en gang på at det går veldig bra, avslutter Annette Strøm.

Sissel Marie A. Orset

Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.