Vi har tatt en prat med tre av de over 100 bedriftene som allerede er påmeldt. Hvorfor har Kolly, SKG Emballasje og Royal Greenland valgt å delta på UMAMI Arena i 2025, og hvordan tenker de å bruke arenaen?
Kjempefin arena for dialog og speed-dating
Grossistfirmaet Kolly har spesialisert seg på mat, drikke og noon-food inn mot horecamarkedet, KBS/Convenience og storhusholdning, og deltok som utstiller på UMAMI Arena for første gang i februar 2023.
Totalt leverer Kolly til over 2000 leveringssteder i hele Norge. Fra Hurtigruten med store skip til kiosker midt i byer, eller conveniencebutikker på ferger, langs vei eller på kollektive knutepunkter som togstasjoner og flyplasser. På kundelisten finner vi eksempelvis kjeder som Dominos pizza, Narvesen, Circle K, og Scandic, og premium restauranter som Holmenkollen Park og Grand Hotel.
Kolly var godt representert under UMAMI Arena i 2023, og gleder seg nå til UMAMI i mars 2025.
– Vi ser på dette som en kjempefin arena for dialog og speed-dating med leverandører og potensielle kunder. Det er en viktig møteplass for bransjen hvor det ligger masse verdi i det å kunne snakke med folk på tvers, helt fra kunde til leverandører, sier Augedal.
Hvem er det dere ønsker å nå frem til?
– Hele mat- og drikkebransjen. Vi vil snakke med alle som er interessert i å snakke med oss. Vi ønsker å skape samarbeid inn i horecamarkedet, og samarbeid mellom kunder og leverandører. I 2023 hadde vi eksempelvis fellesmøter med kunder, leverandører og oss. UMAMI er en god arena for kjappe og effektive møter hvor man får korte oppdateringer, for så å diskutere noen konkrete caser. Da slipper man masse reisetid i tillegg til lengre møter, så det er dermed en effektiv møteplass.
For UMAMI Arena i 2023 hadde Kolly i forkant av messen avtalt en del møter på standen.
– I 2025 kommer vi nok til å tilrettelegge for slike møter i enda større grad. Det betyr at vi planlegger å sette av et større område i vår stand hvor det er greit å ha møter.
Ha dere noe samarbeid med andre bedrifter?
– Det er enda en stund til neste UMAMI så vi har ikke planlagt i detalj ennå. Men vi har booket et ganske stort område hvor vi ønsker å skape og tilrettelegge for godt samarbeid. Dermed kan det hende at vi står på stand sammen med en del andre samarbeidspartnere.
– Vi har meldt oss på nå fordi vi har besluttet at vi skal være med på UMAMI Arena i 2025. Da er det like godt å melde seg på med en gang, avslutter Simen W. Augedal.
Vurderer ditt firma å bli utstiller?
En selvfølge å delta som utstiller
SKG Emballasje leverer et bredt utvalg av papirbasert matemballasje i miljøvennlige og fornybare materialer. Ida Skustad Moe jobber som kundeveileder i SKG Emballasje og er svært positiv til messedeltakelsen.
Hva er årsaken til at dere deltar på UMAMI Arena?
– Det er veldig verdifullt å være til stede der kundene er, og ikke minst å møte folk direkte ansikt-til-ansikt. Det å møte nye kunder er høy prioritet, men vi møter også de som allerede er kunder per i dag og det er en fin anledning til å opprettholde det gode kundeforholdet, sier Ida.
Hvem er det dere ønsker å treffe på messen i 2025?
– Vi har et bredt spekter av emballasje, og derfor vil vi møte alt av storhusholdningskunder uavhengig av størrelse. Men vi har også kunder blant utstillerne på UMAMI Arena. Dermed er de fleste vi treffer på messen like interessante for oss.
– I vårt tilfelle har det aldri vært noen tvil om vi skulle være med eller ikke. Derfor valgte vi å melde oss på straks årets messe var ferdig, og vi gleder oss selvfølgelig til UMAMI i mars 2025, avslutter Ida Skustad Moe.
3 gode grunner til å bli utstiller
God anledning til å vise bredde i sortiment og produktnyheter
Royal Greenland er en stor nordatlantisk produsent av reker, hummer, fisk og panerte fiskeprodukter. De kommer tilbake til UMAMI Arena i 2025.
Selskapet har spesialisert seg på rene, ferske og gode råvarer fra Grønland, der det arktiske klimaet i Atlanterhavet og Nordishavet sørger for de ultimate forhold for fisk og sjømat. På kundelisten finner vi blant annet Det Danske Kongehuset.
Produksjonen av alle produkter foregår primært på Grønland og i Canada.
– Vi er en virksomhet som er hundre prosent eid av det Grønlandske selvstyre, og det betyr at vi har våre egne kvoter, og vi har vår egen fiskeflåte og egne fabrikker. Dermed har vi en fullt integrert flåte med kontroll på verdikjeden, helt fra havet til et ferdig produkt. Det gjør at vi kan sikre at våre produkter holder en svært høy kvalitet, sier markedssjef for det nordiske markedet, Marianne Rottbøll, som til daglig jobber ved selskapets kontor i Danmark.
Hun er helt klar på at UMAMI Arena er et sted de må være representert.
– Vi har hatt stand på UMAMI Arena de siste årene og vi ser på det som en god anledning til å vise vårt brede sortiment og produktnyheter, sier hun.
Hvem ønsker dere å møte på UMAMI Arena?
– Det er å møte våre eksisterende og nye potensielle kunder, og her er det personlige møtet viktig for oss. Det er alt fra store grossister, store profesjonelle sluttbrukere, industrikunder og retailkjeder. Når vi deltar på messen, gir det oss en god anledning til å presentere vårt utvalg av fisk og sjømat. Den umiddelbar reaksjon på om kundene liker våre produkter er selvsagt veldig nyttig for oss, ikke minst siden vi vet at de profesjonelle kundene gjerne vil smake, lukte, føle og kjenne på produktene som presenteres, sier Marianne Rottbøll.
Hva er de største trendene innenfor fisk og sjømat?
– Det er et stort behov for produkter som har en høy kost/nytte verdi. Samtidig er det et behov for virkelig god kvalitet, for kundene vil gjerne vite eksakt hvor sjømaten kommer fra – ikke minst siden deres kunder igjen ofte stiller spørsmål om hvor maten er produsert, forteller Rottbøll.
– I tillegg ser vi en stor interesse for porsjonspakket og ferdigskåret sjømat – eksempelvis som filet og loin. Det er langt enklere å ta ut en ferdig porsjon fra frys fremfor å dele opp og porsjonere selv. Det gir en dobbelt effekt med tanke på at det krever færre ressurser i kjøkkenet, samt at man reduserer matsvinnet og man får dermed også en økonomisk gevinst, fortsetter hun.
Marianne Rottbøll er veldig fornøyd med at UMAMI nå arrangeres annet hvert år, hvor antall dager også blir redusert fra fire til tre dager.
– Nå gleder vi oss til neste UMAMI i mars 2025 og vi håper på noen hektiske dager der vi møter flest mulige eksisterende og nye kunder, avslutter hun.
Sissel Marie A. Orset
Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.
Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen.
Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?
Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.