På pulsen med Thon Hotels Morten Thorvaldsen:
Konsernsjefen i Thon Hotels brenner for de gode gjesteopplevelsene, der mat og drikke inngår som en viktig ingrediens. Han er klar på at UMAMI er en av bransjens viktigste arenaer for nettverksbygging.
Morten Thorvaldsen har hele 35 års erfaring fra Thon Hotels. Han er opprinnelig utdannet kokk, og startet allerede som 22-åring på kjøkkenet ved Hotel Bristol i Oslo. Under UMAMI Arena i februar i år ble Thorvaldsen tildelt bransjens høyeste utmerkelse; Horecabransjens Ærespris. I april ble han valgt til visepresident i den europeiske paraplyorganisasjonen for hotell, restaurant og uteliv; Hotrec.
– Det var et stort øyeblikk å motta Horecabransjens Ærespris. Når man blir hedret med en slik pris har man vist, og ønsket å vise, at man har greid å gjøre ting for bransjen som er veldig viktig, sier han.
Det er ingen tvil om at Thorvaldsen er glødende opptatt av mat og drikke, samt det å by på den gode gjesteopplevelsen.
– Hvis du har alt dette på plass, er man også et godt vertskap for gjestene, konstaterer han raskt.
Gode matopplevelser står høyt på agendaen for en av landets største hotellkjeder. Her fra Osteria della Nonna, som er den nyåpnede restauranten på Thon Hotel Rosenkrantz i Oslo. Foto: Thon Hotels
Vel så viktig handler det om å være en god arbeidsgiver, forteller han.
– Det betyr at folk søker seg til den organisasjonen vi driver. Ikke minst er jeg veldig opptatt av både kokke- og servitørfaget, og vet hvor viktig det er i en hotell-kjede som oss.
Læring og inspirasjon
Den velrennomerte hotellsjefen bekrefter at det var mange fra Thon Hotels som besøkte årets UMAMI-messe.
– Det har vært viktig for oss å signalisere til våre kokker, servitører og annet kjøkkenpersonell at de mer enn gjerne bør besøke UMAMI Arena. Når det handler om utvikling, er det viktig å både se og oppleve nye ting. Ikke minst handler det i stor grad om å knytte kontakter med andre i bransjen vår.
Han presiserer at det også handler om å vise at man setter pris på de medarbeiderne har. For Thorvaldsen er glødende opptatt av at også lærlingene skal få med seg et godt utbytte fra UMAMI Arena.
– For de unge spirene er det utrolig viktig å få med seg hva vår bransje som helhet kan tilby. Det gjelder både når det kommer til nyheter fra leverandører, men også for det faglige utbytte og inspirasjonen man får gjennom de mange foredragene som blir avholdt under messedagene.
– Årets messe innfridde absolutt, men det er likevel viktig at man setter seg ned for å tenke nytt. Man må følge med på trendene og legge opp til det ved neste messe. Akkurat der føler jeg at UMAMI er lydhøre, og de kommer kontinuerlig med ny utvikling. Jeg har derfor store forventninger til UMAMI Arena i mars 2025. Foto: Thon Hotels
Thorvaldsen er også opptatt av de ulike konkurransene som avholdes på UMAMI Arena.
– Vi avholder en del konkurranser internt for våre lærlinger, og vi vet at konkurranser er en viktig kilde til inspirasjon.
Nye spennende leverandører
Under årets messe fikk også Thon Hotels innkjøpsavdeling knyttet nye kontakter med spennende leverandører.
– Det som er veldig nyttig for oss, er at vi eksempelvis møter nye kontakter for de som leverer vin. Vi er veldig glade i franske, italienske og spanske viner. Men kanskje bør vi være flinkere til å se på andre vinland som også produserer mange gode viner. Det fine med UMAMI Arena, er nettopp at vi her møter andre vinleverandører som kan by på et spennende utvalg fra mange andre land enn de vi tradisjonelt kjenner til.
I år var det mange småskalaprodusenter som deltok på årets messe, hva tenker du om det?
– En ting er at det er viktig å treffe de store norske produsentene, eksempelvis som Tine. Like viktig er det at vi som bransje støtter opp om de små nisjeprodusentene. Når vi snakker om dette med kortreist mat, handler det også om bærekraft som hele vår bransje skal være en del av i fremtiden. Nettopp derfor er det viktig for oss å ta til seg de mindre småskalaleverandørene.
Det uvurderlige personlige møtet
Et aspekt ved arenaen UMAMI som den erfarne konsernsjefen trekker frem, er verdien av møte mellom mennesker.
– Det at man kommer i personlig kontakt med nye leverandører med et stort spenn er en klar fordel, og igjen, kanskje det desidert viktigste – er det at man kan utvide og skaffe seg et stort nettverk. For verdien av det å møtes ansikt-til-ansikt og snakke sammen, kan ikke sammenlignes med et møte via teams eller andre digitale plattformer, poengterer han.
Hva vil du si er viktig for dine folk når de besøker messen?
– Først og fremst er det å bygge nettverk som jeg nevnte, i tillegg til alt det faglige påfyllet man får under messedagene. Av den grunn oppfordrer vi våre folk til å orientere seg litt i forkant, slik at de kan melde seg på og delta på det som vi ser man kan ha et godt utbytte av. Det handler om alt fra å få ny motivasjon, til det at man lærer noe helt nytt.
Løfter hele bransjen
Thorvaldsen er også klar på at UMAMI Arena kan være med å løfte hele reiseliv, hotell- og restaurantbransjen når vi snakker om de gode matopplevelser.
– Jeg var nylig i utlandet, og der snakket man om at hvis man skal reise til Norge så handler det bare om kylling og laks. Vi må bort i fra det, og så må vi sørge for at våre nye kunder som kommer til Norge får en matopplevelse de sent vil glemme. Da må vi som bransje stå sammen for å få gjennomslag for det, og det gjør vi ved å slutte opp om et stort arrangement som UMAMI Arena er, sier han.
Thorvaldsen trekker også frem betydningen av at alle landes ledere innen hotell- og restaurant støtter opp under arrangementet.
– Selv om messen foregår over noen dager, betyr det at vi som bransje må følge med over tid, slik at ikke dette bare er en happening i dag og i morgen. UMAMI Arena har en veldig bred plattform, det er en stor messe som jobber grundig med omfattende forberedelser lang tid i forveien. Det betyr at når vi følger med, har vi noe vi kan se frem imot, vi kan planlegge både besøk og deltagelser – og ikke minst har vi noe å glede oss til når datoen er satt.
Kanskje et dumt spørsmål, men skal dere tilbake til UMAMI Arena i 2025?
– Vi skal absolutt delta på UMAMI Arena i 2025! Det er også viktig for oss som bransje å gi signaler til arrangør og leverandører at dette er noe vi virkelig ønsker å støtte opp under og være med på, avslutter Morten Thorvaldsen.
Les også:
- Thorvaldsen fikk bransjens høyeste utmerkelse
- Valgt til visepresident i europeisk horeca-organisasjon
Fakta om Thon Hotels
- Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder, og er en del av Olav Thon Gruppen.
- I Norge har de til sammen 70 hoteller og 4200 ansatte. Rundt 50 er egeneide og 20 er partnerhoteller.
- Thon Hotels finnes også i Brussel og Rotterdam med totalt 10 hoteller med ca. 3 000 ansatte. I tillegg kommer alle partnerhotellene i Sverige og Danmark.
- Thon Hotels har over 2,6 millioner gjestedøgn i løpet av et år.
- I 2020 ble Thon Hotels kåret til Norges beste hotellkjede av norske forbrukere.