ÅPNINGSTIDER ALLE DAGER: 10-18   (BAREN 11-18)

Lokalmatprodusenter vil prege showet

Det er ingen tvil om at lokalmat er en av de hotteste trendene innen mat og drikke for tiden. En av de som satser stort på UMAMI ARENA er Lokalmat.no – her møter du rundt 50 av landets fremste lokale aktører.

Det er Stiftelsen Norsk Mat som sammen med Hanen og Økologisk Norge samarbeider om denne store satsingen, forteller fagsjef for lokalmat, Petter Bjørgan i Stiftelsen Norsk Mat.

-Vi vil presentere en stor samling lokalmatprodusenter fra hele Norge. Lokale aktører fra Lyngen i nord til Jæren i sør har med seg produkter innen alt fra sider, spekemat, sjokolade, røkt fisk og skalldyr – til mye, mye mer, forteller han.

PS: Se hele listen over alle lokalmat-utstillerne nederst i saken

RIngerikserter-EivorEriksen-Matmerk
Ringerikserter. Foto: Eivor Eriksen/Matmerk

Unike smaksopplevelser

-Mat med lokal identitet er et viktig bidrag og vil synliggjøre bredden innenfor mat og drikke når bransjen møtes. På området til Lokalmat.no møter du produsenter av unike råvarer og smaksopplevelser med en sterk lokal forankring og historiefortelling – som bare må oppleves, oppfordrer UMAMI ARENA-direktør Torill Engelberg.

Hva kan vi lære her?
-Om kortreiste produkter som kan benyttes i menyer og ikke minst drikke til maten. Vi har en egen stor stand for sider, vi har eplejuicer, øl og akevitt fra Inderøya – pluss mye mer til drikkemenyen. Vi vil presentere fantastiske råvarer som kan benyttes som basis i en rekke forskjellige menyer, sier Bjørgan.

-Pinnekjøttet til Telemarkslam er knallbra, samme med spekemat fra ASK gård foredling, Indre Oslo matforedling og mange flere, fortsetter han.

Lokalmat-Matmerk
Kortreiste matvarer: Foto: Matmerk

-Vi har også med oss de to eneste bedriftene som fortsatt piller rekene for hånd i Norge. Verdt å besøke er også Ringerikserter som er et virkelig kvalitetsprodukt med gamle tradisjoner i Norge, sier fagsjefen.

-Vi skal ha mange nye og spennende leverandører, og noen begynner faktisk også å bli både kjente og erfarne travere innen lokalmat i Norge, slik som ASK spekemat, Askim frukt og bærpresseri, Nyyyt, Røros Bakeri, Rørosmeieriet, Gangstad gårdsysteri, Eiker gardsysteri, Inderøy slakteri og Inderøy brenneri, forteller han.

Trender innen lokalmat

-Lokalmat er bærekraftig, det er kjærlighet til råvarene og dyrene, det er kortreist – og for alle er det viktig å benytte hele dyret, eller alt av de unike råvarene.

-Se på Rørosbakeren som lager flatbrød med restene fra produksjon av tyttebærbrus. Haugen gardsmat lager Sognalapskaus med råvarer som ikke er «pene» nok for handel. Listen er lang og alle tenker bærekraftig, sier Bjørgan.

-Ved å satse på lokal foredling av lokale råvarer sikrer man bærekraft både økonomisk og på klima-planet, og for mange produkter på enda flere måter, sier han.

Gangstadgård-Matmerk
Gangstad Gård. Foto: Matmerk

UMAMI ARENA er viktig

Dette er en møteplass hvor vi vil møte alt fra innkjøpere, kokker og samarbeidspartnere. Alle som deler vår glede for kortreist mat produsert med kjærlighet til råvaren, produksjonsmetoden og norske tradisjoner, sier Bjørgan.

-Målet med denne store fellessatsingen for lokalmat er å gi produsentene anledning til å vise seg frem og presentere produktene sine for bransjefolk på det som blir Norges viktigste og største salgsarena mot storhusholdning og dagligvare, sier fagsjefen for lokalmat Petter Bjørgan i Stiftelsen Norsk Math.

Foto: Caroline Roka

Vekst i HoReCa og storhusholdning

Nylig fikk Landbruks- og Matminister Sandra Borch overlevert en fersk rapport fra Stiftelsen Norsk Mat. Her presenteres salgstall for lokal mat og drikke for siste år. Rapporten fastslår at lokalmatprodusentene har hatt det krevende de siste par årene, men tross utfordringene har salget likevel økt fra 11,2 mrd til 11,5 mrd fra 2021 til 2022.

Den økte omsetningen på lokalmat er innen HoReCa, storhusholdning og direktesalg. – Disse tallene viser at det ligger et potensiale for mat- og måltidsaktører i å knytte tettere bånd til lokalmatprodusentene. Alt tyder på at det blir massiv møteaktivitet når så mange spennende lokalmatprodusenter samles på området Lokalmat.no, avslutter Torill Engelberg.

Her er de lokale produsentene som kommer på lokalmat.no:

PS. Liste, i tilfeldig rekkefølge, oppdatert 21. desember:

  • Eiker gårdsysteri
  • Haugsfrukt Lærdal (har sider)
  • Bamsrudlåven
  • Elins Drøm
  • Små vesen
  • Kjartans Honning
  • Ebbas matgleder
  • Epleblomsten
  • Central Bybryggeri
  • Wildfire foods
  • Villbrygg
  • Rørosbakeren
  • Askim frukt og bærpresseri
  • Den Sorte Havre
  • Hovelsrud
  • Klokk & Co
  • Det gamle røgeri
  • Rørosmeieriet
  • Havsnø
  • Eira Water
  • storfjord is
  • Haugen Gardsmat
  • Gullpakka
  • Telemarkslam
  • Ringerikserter
  • Lyngen Reker
  • Garnviks røkeri
  • Røyse
  • Nord-reker
  • Vikingsnacks
  • Hyllest
  • Gangstad Gårdsysteri
  • Røra Bakeri
  • Inderøy slakteri
  • Inderøy brenneri
  • Surf Kombucha
  • Inderøymat
  • Safteriet
  • Hommelstad
  • Bakke Gård
  • Onna
  • Rygge
  • Eggen gårdsysteri
  • Tingvollost
  • Snertingdal ysteri
  • Valdresmeieriet
  • Siderklynga Hardanger
  • Helleland gard /Heldre sider og saft
  • Kvestad
  • Hardangergutane
  • Ulvik Frukt og Cideri
  • Hardanger saft og siderfabrikk
  • Aga Sideri
  • Nerø
  • Lien gård
  • LIndheim gård
  • Sideriet
  • Apal
  • Omcider
  • ASK
  • TIND
  • IOM
  • Haugen
  • Nyyyt

Sissel Marie A. Orset

Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.