UMAMI Arena ønsker å gi et løft til fremtidens verdiskapere og har åpnet dørene for nystartede virksomheter som sikter seg inn mot mat- og drikkevarebransjen. Du kan møte flere av dem på en egen paviljong i messen.

– Vårt initiativ skal bringe gründere sammen og gi dem mulighet til å møte både markedet og investorer, forteller Torill Engelberg, direktør for UMAMI Arena.
Fremtid møter nåtid
– Hensikten er å synliggjøre alt det spennende arbeidet som foregår, og som skal være med å ruste bransjen for fremtiden, fortsetter hun. – Ikke minst med tanke på at vi fremover vil trenge ny teknologi og nye løsninger for å skape bærekraftige bedrifter, som også vil være med på å skape nye arbeidsplasser.
Nofima er med som sponsor
– Nofima velger å være med som sponsor, fordi vi mener det er en unik mulighet til å støtte innovasjon og entreprenørskap innen mat- og drikkevarebransjen, sier forskningssjef Cathrine Kure Finne i Nofima.
– Ved å bidra til å gi nystartede bedrifter en plattform som Startup-området på UMAMI Arena, hvor de kan vise frem sine ideer og produkter, ønsker Nofima å fremme bærekraftige løsninger og ny teknologi som kan styrke alle matnæringene, forteller Cathrine Kure Finne i Nofima.

Norges ledende matforskningsinstitutt
Nofimas formål er å bidra til økt bærekraftig verdiskaping i matnæringene gjennom forskning og innovasjon.
– Vi er tett på norsk matproduksjon, og jobber for å gjøre matprodusentene bedre. Vi er Norges ledende matforskningsinstitutt og driver forskning og utvikling innen havbruk, fiskeri og landbasert mat. Vår forskning er næringsnær og relevant, og kunnskapen vi bidrar til brukes av våre kunder, forklarer Finne.

Hvordan kan Nofima være en støtte for Startups?
– Vi kan være en støtte for nystartede bedrifter ved å tilby tilgang til vår matfaglige og forskningsbaserte kompetanse, som nystartede bedrifter vil ha nytte av. For eksempel; betydning av smak, innovasjonsmodeller, forbruker- og markedsinnsikt, råvare- og teknologikompetanse, og bedre ressursutnyttelse, sier Cathrine Kure Finne i Nofima. – Det gjelder også for restråstoff, der det er stort potensial for verdiøkning på råstoffet, forteller Finne.
Vi har tatt en prat med to av selskapene som du vil finne på Startup-området – Time2Staff og Edda Analytics:
En plattform som matcher kundenes behov med personell

Gründerne bak Time2Staff så at bruk av tradisjonelle bemanningsbyråer ofte medførte unødvendige mellomledd og ekstra kostnader for både arbeidsgivere og arbeidstakere. Med et ønske om å skape en enklere og mer direkte løsning, ble deres løsning utviklet.
– Vårt konsept er designet for å eliminere de kostnadene som tradisjonelt er forbundet med bemanningsbyråer. Hos oss kan både erfarne og uerfarne arbeidstakere få verdifull arbeidserfaring gjennom oppdrag for våre kunder. Skulle en kandidat finne sin neste drømmejobb, kan våre kunder fritt rekruttere uten å pådra seg ekstra kostnader.
Time2Staff tilbyr moderne digitale løsninger for å effektivisere prosessene fra rekruttering til oppfølging, En direkte modell uten mellommenn, slik at våre kunder kan få tilgang til kvalifisert arbeidskraft på en mer kostnadseffektiv måte. Resultatet av det, er flere tilgjengelige jobber i markedet.
Godt forberedt til UMAMI Arena
– Vi ser på UMAMI som en viktig arena for å markedsføre våre bemanningsløsninger og fremme konseptet vårt om fleksibilitet, kostnadseffektivitet, og direkte tilgang til kvalifisert arbeidskraft, forklarer Kristoffer Hagenes.
Hagenes og hans team er klar til å møte alle som har behov for fleksible bemanningsløsninger – alt av bedriftseiere og ledere innen restaurant- og serveringsbransjen, hotellnæringen og cateringfirmaer, men også HR og rekrutteringsansvarlige.
– I tillegg ønsker vi å møte tjenesteleverandører og teknologipartnere som kan bidra til å optimalisere bemanningsprosesser gjennom digitale løsninger og automatisering, noe som er viktig for å møte fremtidens behov.
– Samtidig ønsker vi også å nå potensielle arbeidstakere, både erfarne og uerfarne, som er på jakt etter fleksible arbeidsmuligheter, samt de som ser etter et springbrett inn i arbeidsmarkedet.
– Gjennom disse møtene håper vi å styrke vår posisjon som en innovativ og fremtidsrettet aktør innen bemanning, og å kunne tilby løsninger som er skreddersydd for bransjens behov, sier Kristoffer Hagenes, CEO i Time2Staff.
Kom også gjerne og hør Time2Staffs innslag på UMAMI Scene Teknologi, i hall E: Teknologi som et verktøy for integrering på arbeidsplassen
Innsiktsfulle data som gir vekst
Edda.ai er nok en ny norsk teknologi-startup som tilbyr en spennende software for norske restauranter.
– Vi utvikler en tjeneste som automatisk samler restaurantenes data fra salg, booking, bemanning, regnskap og levering. Deretter bygges innsiktsfulle visualiseringer, signaler og automasjoner som gjør det lettere for restaurantledere å ta de beste data-drevne beslutningene, sier Remi Morken, CEO & Co-Founder i Edda Analytics.

Datadreven drift gir vekst
Med tall fra alle bedriftens systemer integrert på ett sted, får man full kontroll over kostnadsstyring og planlegging. Med støtte for over 450 ulike systemer, samler Edda tall og data som tidligere krevde tid og ressurser for å samkjøre.
– Vi ser at de restaurantene som har best marginer, er de som er mest datadrevne. Så datadrevet drift er absolutt en trend. Når man får full kontroll på all sin data, forstår hva kundene faktisk ønsker, og greier å bruke den innsikten til å gjøre innkjøp og bemanning som møter forventet etterspørsel, har man helt andre forutsetninger for gode marginer. Edda.ai hjelper sine kunder med å få innsikt inn i drift, samt sende varslinger når et avvik er på vei.
Søker restaurantledere
For å nå ut til enda flere kundegrupper har Edda Analytics sikret seg en stand på UMAMI Arena i mars.
– Vi deltar på messen fordi vi har fått det anbefalt av våre kunder, samt at det virker som dette er plassen å være for hele mat og drikkevarebransjen i 2025. Vi håper å få mulighet til å snakke med så mange restaurantledere som mulig, og håper at de vil dele hvilke utfordringer de har med manglende innsikt i data, avslutter Remi Morken.
Startup-området finner du i hall C. Her det flere andre gründere som byr på spennende nyheter for mat- og drikkevarebransjen: Wasteless, Grand ERP, Tmesh og Givn.