-kaster aldri disse matvarene.
Denne lista er standard på hotellene, og beskriver et utvalg matvarer som aldri kastes hos Scandic. Ute på hotellene finnes det en rekke oppskrifter og tips til hvordan man kan utnytte disse til det fulle. Matvarene det er snakk om er bacon, frukt og egg.
Hedret: F&B Manager Dag Finn Johansen i Scandic Norge med beviset på at Scandic vant “Årets mest kreative KuttMatsvinn-tiltak”. Foto: Matvett
Verdifull kunnskap
Gjennom systematisk arbeid over tid, har Scandic Norge allerede redusert matsvinnet med 40 prosent. Ett av mange tiltak i dette arbeidet er «Never waste list», som forrige onsdag ble kåret til vinner i kategorien «Årets mest kreative KuttMatsvinn-tiltak» under Matvetts prisutdeling på UMAMI ARENA i Lillestrøm.
– Som en stor aktør innenfor mat og drikke har vi et betydelig ansvar for å forvalte det vi serverer på en bærekraftig måte. Vi har veid og registrert matavfallet vårt siden 2011, og samler stadig mer verdifull kunnskap og innsikt om hvordan vi kan redusere svinnet enda mer, sier direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting.
– Å redusere matsvinn er en hjertesak for oss i Scandic, og det betyr mye for oss at arbeidet vårt blir lagt merke til. Vi jobber hele tiden for å bli bedre, og forpliktet oss gjennom bransjeavtalen i 2017 til å halvere matsvinnet vårt innen 2030. Vi ligger i dag langt foran skjema, sier direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting.
Viktig arbeid
Matvett er mat- og serveringsbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn, og samarbeider med myndigheter og forskningsmiljøer på vegne av bransjen. De jobber blant annet med å koordinere arbeidet med «Bransjeavtalen om reduksjon av matsvinn», og driver også et partnersamarbeid med aktører i serveringsbransjen, KuttMatsvinn Servering, der Scandic er blant deltakerne. Matvett driver også et viktig opplysningsarbeid for å spre kunnskap og kompetanse hos forbrukerne.
– Å kutte matsvinn er viktig både for styrket lønnsomhet i virksomhetene, for klima og miljø og ressursfordelingen i samfunnet. Gjennom KuttMatsvinn Servering skal Matvett blant annet oppfordre aktørene til å innføre effektive og kreative tiltak som andre kan la seg inspirere av. Prisutdelinger er viktige for å synliggjøre det gode arbeidet, og med dette konkrete tiltaket har Scandic gjort det enkelt for de ansatte å jobbe målrettet for å kaste mindre av tre matvarer som representerer mye matsvinn for virksomheten, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.
Fotos: Matvett
Kilde: Horecanytt