ÅPNINGSTIDER ALLE DAGER: 10-18   (BAREN 11-18)

Gunnar-Sagstuen-Pernille-Vea-Royland-Gard

Sammen skal vi gjøre god mat bedre

Lokalmat-produsentene i Agder har slått seg sammen og stiller for første gang med stand på UMAMI Arena. Her vil de by på lokale delikatesser tilberedt av profilerte stjernekokker.

(Over:) Gunnar Sagstuen driver Røyland Gård sammen med sin kone Pernille Vea. De gleder seg over å ha samlet produsenter fra Agder i en felles stor stand. Foto: Røyland Gård

Området til Lokalmat.no i samarbeid med Stiftelsen Norsk Mat og Hanen, vil by på flere lokalmataktører enn noen gang, fra hele landet. En av de nye aktørene på Lokalmat.no er Fora – matregion Agder.

Gunnar Sagstuen på Røyland Gård i Agder er en av initiativtakerne bak den nye satsningen.

– Dette blir kjempespennende for oss! Vi skal ha en stor Agder-stand, hvor vi vil løfte matregionen Agder, og hvor fokuset er å vise frem og synliggjøre merkevarene til lokalmatprodusentene i vår region, forteller Gunnar Sagstuen. – Vi har også fått med oss de tre stjernekokkene, Trond Moi, Hans Petter Klemmetsen og Trond Kristiansen. De skal servere smakfulle retter med masse godt tilbehør under alle messedagene.

Trond-Moi-Hans-Petter-Klemmetsen
Trond Moi og Hans Petter Klemmetsen er to av de tre stjernekokkene er som skal sørge for gode kulinariske opplevelser fra Agder.

En kraftsamling

Stiftelsen Norsk Mat og Hanen jobber systematisk for å løfte norske lokalmatprodusenter og synes det er bra at de samler seg geografisk.

Nina-Sundqvist-Norsk-Mat

– Da blir det en kraftsamling som klarer å synliggjøre seg bedre – både individuelt og som gruppe. Agder har også klart å få profilerte kokker til å stå for lokalmatpresentasjonen, og en lokal kjøkkenleverandør som Stray Kjøkken til å gjøre standen fin og profesjonell. Når flere aktører involverer seg, blir det sikkert morsommere å stå på stand og være stolt utstiller, sier administrerende direktør i Norsk Mat, Nina Sundqvist.

– UMAMI Arena heier på norske lokalmatprodusenter og ønsker å være en positiv medspiller for økt omsetning av lokalmat- og drikke. En arena hvor norske lokalmatprodusenter møter sine viktigste kunder og samarbeidspartnerne på den største arenaen for alle som jobber med mat og drikke. UMAMI Arena vil være en katalysator for verdiskapning, også for lokalmataktører med produksjonskraft for en større distribusjon, utdyper Torill Engelberg, direktør UMAMI Arena.

Råvarer i verdensklasse

På Røyland gård har de spesialisert seg på frukt og bær.

– Produktene brukes som tilbehør til ost, middager og desserter. Det går mye i syltetøy og geleer, i tillegg til frosne bær fra naturen som blåbær og tyttebær. Vårt mål er å gjøre god mat bedre, sier Gunnar Sagstuen og kona Pernille Vea.

Parets filosofi er at de skal utnytte det som er uutnyttet ute i naturen.

– Det finnes så vanvittige mengder med bær som ikke blir høstet, og vi har våre egne plasser der vi plukker både blåbær, tyttebær og krøkebær, forteller de. Dette er råvarer i verdensklasse som er næringsrike, rene og veldig smaksrike.

Ripsgele, rødvinsgele, rognebærgele, eple med granskudd og ulike syltetøy, oster fisk og kjøtt er noe av det de besøkende kan få en smakebit av på UMAMI Arena. 

En stor bredde

Selv om det fortsatt er litt tid frem til UMAMI Arena i mars 2025, så er planleggingen godt i gang.

– Vi kommer til å by på hele bredden av matregionen Agder. Det vil bli mye fokus på den blå næringen, det vil si fisk både fra innland og sjø. Dette er rene råvarer som laks og landbasert piggvaroppdrett, sistnevnte er unikt for Agder. I tillegg har vi Bleke, som er en ferskvannsstasjonær, småvokst laks. Her er vi de eneste i verden som byr på denne fisken, og vi skal smaksette disse produktene med andre lokale produkter, og som vil gi en unik matopplevelse.

På standen Fora – matregion Agder vil de også by på gode rotgrønnsaker og lokale kjøttprodukter.

– Vi skal ha med oss noen gode potetbønder som er helt unike i sin råvareproduksjon i vårt område. Vi vil dermed by på hele spekteret innen mat når vi presenterer oss på UMAMI Arena, forteller Gunnar Sagstuen.

Møter beslutningstakere

Det er godt kjent at man møter beslutningstakere på UMAMI Arena, som ledere, kjøkkensjefer og kategorisjefer fra hele serveringsmarkedet.

– Hvis man ønsker å nå ut til hele landet og gjøre merkevaren sin kjent, er UMAMI Arena stedet å gjøre det på. Her møter vi absolutt hele bransjen, enten man er en liten eller stor produsent. Det er det som er fint med UMAMI Arena, sier Gunnar.

– Av den grunn har vi lyst til å ha med oss alt fra de aller minste produsentene til de største merkevarene vi har å by på. Det er viktig å være til stede der det skjer, avslutter Gunnar Sagstuen.


Les også: Løfter lokalmat til nye høyder mot proffmarkedet

Sissel Marie A. Orset

Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.