ÅPNINGSTIDER:  TIRS – ONS 10-18 | TORS 10-19 | FRE 10-16

Midt i blinken for Ola og Kari Soldat

På pulsen med Forsvarets kantiner:
Under årets UMAMI Arena var om lag 100 kantineledere og ansatte fra Forsvarets kantiner på jakt etter siste nytt av mat og drikke som skal friste norske soldater.

Totalt sørger Forsvarets kantiner for bevertning til rundt 10 000 soldater og 18 000 ansatte i Norge. Vi har tatt en prat med seniorrådgiver for Kantiner og Fritidsmesser i Forsvaret, Roger Røsnes (53), for å få svar på hvorfor UMAMI er så viktig for dem. Røsnes er opprinnelig utdannet kokk og bartender, og startet i Forsvaret i 1987. Med over 35 år i Forsvaret har han bred erfaring fra kantinedrift og bevertning. Han vet hva god velferd handler om.

– Vår aktivitet er todelt. Forsvarets spisemesser og fritidsmesser er drevet av Forsvaret selv, mens Forsvarets velferdskantiner og lunsjkantiner er outsourcet til Compass Group Norge. Samlet sett har vi om lag 120 til 140 landbaserte lokasjoner fra nord til sør i Norge, sier Roger Røsnes.

Alltid til stede

Forsvaret har helt siden denne fagmessen ble etablert, vært en aktiv besøkende med sine kjøkkenledere fra hele landet.

– I 2023 var vi om lag 100 kantineledere, kokker og ansatte som besøkte årets messe. De kom fra Kirkenes i nord til Kristiansand i sør.

Hva er grunnen til at så mange tok turen i år?

– For det første er UMAMI Arena den største fagmessen innen mat og drikke i Norge. Vi deltar også på noen mindre lokale messer. Men UMAMI er noe eget, ikke minst fordi vi her får møte hele bransjen. Vi får også møte andre som driver med mat og drikke innen offentlig forvaltning, og det er viktig for oss, sier Røsnes.

Seniorrådgiver i Forsvarets Personell og Vernepliktsenter (FPVS), Roger Røsnes, er klar på at de i Forsvaret har fokus på en sunn livsstil og at de også verdsetter den sunnhet som rent vann byr på.

Tett på ekspertene

Det er dessuten en gylden mulighet til å få et innblikk i nyheter og nye trender.

– Her kommer vi veldig tett på de som er eksperter på egne produkter. Det gjelder ikke bare for mat og drikke, men også de som driver med utstyr og ny teknikk. Det er viktig når det kommer til anskaffelser av nye maskiner som gjør driften enklere og mer effektiv for den type bevertning som vi driver med. I Forsvaret er vi opptatt av kontinuerlig fornyelse, og da må vi ha god innsikt i alt som skjer i denne bransjen, forklarer Røsnes.

Treffer Ola og Kari Soldat

Kjøkkenledere i Forsvaret har beslutningsmyndighet, men Forsvaret er bundet av lov om offentlig anskaffelse.

– Når det gjelder leveranser, skal det leveres gjennom våre rammeavtaler sentralt. Men på UMAMI Arena har de aller fleste, i hvert fall de største utstillerne, et kundeforhold med vår leverandør. Det betyr at vi kan inngå avtaler, eksempelvis om å komme på besøk for å presentere nyheter for Ola og Kari Soldat i våre kantiner og messer.

Kadettene ved Krigsskolen er inne i en av sine siste øvelser før uteksaminering. Med mange tøffe treninger er det viktig med god bevertning i Forsvaret. Foto: Synne Nilsson/Forsvaret

Røsnes understreker at mange av utstillerne har veldig kreative måter å fremme sine produkter på.

– Dette er noe som treffer vår brukergruppe veldig godt, som i hovedsak er norsk ungdom mellom 18 og 24 år. Det gjør at vi kan kjøre temadager og nye arrangementer som bidrar til at hverdagen blir mer spenstig for våre soldater når de skal spise. Når man tjenestegjør over lengre tid, er det viktig at bevertningen ikke blir for ensidig og for kjedelig, sier han.

Selv de dyktigste må ha input

I Forsvaret er de kjent for å servere god kvalitet på mat- og drikkefronten. Likevel understreker Røsnes verdien av å holde seg oppdatert.

– Vi har veldig dyktige kokker og personell i våre kantiner, men selv de dyktigste må ha input og nytt faglig påfyll for å opprettholde dyktigheten. Sånn sett bidrar UMAMI Arena veldig godt på alle områder.

Når datoen for messa begynner å nærme seg, får Røsnes henvendelser internt fra hele landet.

– Det er ansatte som ønsker å delta på messa. Vi ønsker selvfølgelig at flest mulig, inkludert våre lærlinger, skal få lov til å delta på UMAMI Arena, nettopp fordi det er et kjærkomment tilskudd til å holde seg oppdatert i faget.

En ambassadør for det ekte norske

Når målet er å holde seg i tet når det kommer til både forsvar, bevertning og servering, må man følge med på trendene.

– I år så vi at norsk lokalmat var veldig godt representert. Det er en trend som stadig blir sterkere, sier Røsnes.

– Dette er ofte mindre aktører, men da kan vi gå i dialog med rammeavtaleleverandøren og produsenten og gi signaler om at dette ønsker vi å benytte oss av, legger han til.

For selv om Forsvaret utad er en enhet som representerer landet vårt, er de også opptatt av lokal tilknytning der hvor de holder til.

I år så vi at norsk lokalmat var veldig godt representert, forteller Røsnes. Foto: Mike Hillingseter

– Vi må huske på at vi også er en ambassadør for absolutt hele landet vårt, da vi ofte har mange av våre allierte på øvelse og trening i Norge. Når de kommer hit, spiser de gjerne i våre spisemesser og kantiner. Det å kunne vise hva det ekte norske har å på by på av lokalmat, er en selvfølge for oss.

Rørsnes legger til at de nylig har gjort avtale om et møte med Nýr, som er en allsidig og syrlig ferskost som produseres ved Grøndalen Gårdsmeieri i Nes.

Alkoholfrie alternativer

Under årets messe ble det presentert et stort utvalg av drikke og alkoholfrie alternativer.

– Det var veldig interessant for oss. I Forsvaret har vi mange unge som liker å trene, og rent vann og alkoholfrie alternativer er drikke som foretrekkes av de fleste hos oss, sier Røsnes.

Innfridde forventningene?
– I år var jeg positivt overrasket over hvor god messen var totalt sett. Men jeg er litt undrende til at noen store produsenter og leverandører ikke var til stede. Jeg så at flere av dem var der som gjester, men de hadde ikke egen stand. Jeg synes det er trasig når de ikke deltar fordi man drar dit for å få med seg siste nytt både fra liten og stor. På den andre siden blir fordelen desto større for de mindre aktørene i bransjen når noen av de store uteblir.

Skal dere tilbake i 2025?

– Selvfølgelig! Vi skal arrangere en samling for våre folk og da kan vi fort bli alt fra 50 opp til 250 personer som reiser. Det avhenger litt av hva som skjer i verden.

Har du noen avsluttende råd til de som skal besøke UMAMI Arena i 2025 for å få best utbytte av besøket?

– Det er at man bruker god tid til å se seg om og smake på alle de herligheter som tilbys under disse dagene. Ikke spring igjennom i full fart, da kan man miste mye godt på veien.

Gjør det enkelt å være besøkende

Røsnes ønsker på tampen å berømme arrangøren av UMAMI Arena.

– Vi har som nevnt besøkt denne messa siden den ble etablert. Hver gang vi tar kontakt sørger de for at alt skal bli enklest mulig for oss som besøkende. De er veldig imøtekommende og hjelpsomme når vi som er en så stor gjeng skal besøke messa. Det setter vi veldig stor pris på fordi det gjør det mye enklere for oss å avlegge et besøk, avslutter Roger Røsnes.

Sissel Marie A. Orset

Sissel er vår salgssjef og
har jobbet for NOVA Spektrum siden 2017.

Hun har mer enn 15 års erfaring fra dagligvarebransjen og
har en genuin interesse for mat – og drikkebransjen. 

Ønsker du å bli utstiller
på UMAMI Arena 2025?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.