På pulsen med Circle K:
Blant de tusenvis av besøkende på UMAMI Arena i år, fant vi mange ledere og kategorisjefer fra Circle K. Her utvider de sitt nettverk, jakter på nye produkter og teknologi som forenkler hverdagen ved de 260 stasjonene her til lands.
To av lederne fra Circle K som har besøkt messen flittig siden den ble etablert for mange år siden, beskriver UMAMI Arena som en av de viktigste messene som virkelig er verd et besøk.
Jeanette Amara er kategoriansvarlig for kaffe og Circle K «koppen». Hun har også ansvar for innsikt og analyse for Circle K sine kategorier. Dermed har hun god kjennskap hva kundene deres vil ha.
– Vi hadde både ledere og kategorisjefer fra Circle K Norge og fra hovedkontoret i Europa som besøkte UMAMI Arena i februar i år. De jobber blant annet med innkjøp, ulike kategorier og konseptutvikling. Det er en viktig møteplass for oss, ikke minst siden de på hovedkontoret i Europa også jobber med våre private brands i hele Europa, sier Jeanette Amara.
– Jeg vet også at vi hadde flere daglige ledere og forhandlere fra våre stasjoner som besøkte messen i år, legger hun til.
I verdenstoppen
Det er ingen tvil om at Circle K ligger langt fremme når det kommer til utvikling av energistasjoner i Norge. Alt innovativt arbeid som kjeden legger ned ved sine stasjoner, eksempelvis som utvikling av mattilbudet, valg av interiør og design, og den store satsningen på elbil-lading, blir lagt merke til langt utenfor Norges grenser.
– Vi har blant annet delegasjoner fra hele verden som kommer på besøk for å se på hvordan vi utvikler fremtidens energistasjoner, sier Amara.
De siste årene har de blant annet mottatt flere internasjonale priser, også fra NACS, som er bransjens eget organ for conveniencebransjen.
Inspirasjon og nettverksbygging
Trude Marchmann-Jensen er kategoriansvarlig for varmmat som pølser, hamburgere og pizza.
– Vi besøker messer for å få inspirasjon når det kommer til nye produktlanseringer, utstyr, emballasje og konsepter. Det er også en viktig møteplass for relasjonsbygging, både for våre eksisterende samarbeidspartnere, men også for å knytte nye kontakter, sier de samstemt.
– Vi ser etter konkrete produkter som kan brukes til nye produktlanseringer ved våre stasjoner. Men vi ser også etter utstyr og ny teknologi som kan gjøre jobben ved stasjonene enklere for de ansatte i hverdagen. Har vi det beste som er i på markedet? Eller har det kommet nytt utstyr som er bedre? Vi ser også etter emballasje som ivaretar vårt bærekraftaspekt, i tillegg til at vi er opptatt av hvordan vi kan redusere emballasjen for våre produkter, sier Jeanette Amara.
– Derfor er det mange hos oss som har nytte av å besøke UMAMI ARENA. Det handler om å løfte blikket og hente inspirasjon, legger Trude Marchmann-Jensen til.
For vil man ligge på topp i sin bransje, er det like viktig å plukke opp de nyeste trendene så raskt som mulig.
– Da har vi også mye mer innsikt når vi i etterkant snakker med våre leverandører om hva vi skal utvikle sammen videre, sier duoen.
En mer profesjonell messe
Både Jeanette og Trude understreker at årets messe skilte seg positivt ut når det kom til totaliteten.
– Det var en veldig god og profesjonell messe, og det var også stor variasjon blant utstillerne. For meg som jobber med kaffe, fikk jeg kanskje mest ut av utstillerne som jobber med utstyr. Selvsagt følger jeg med på hva som rører seg på matfronten, og der var det kanskje litt mindre nytt enn hva jeg har sett tidligere, sier Jeanette.
Book møter i forkant
På spørsmål om de skal besøke UMAMI Arena i 2025, er duoen samstemt.
– Helt klart! Det er den viktigste messen innenfor mat og drikke i Norge, konstaterer de raskt.
Har dere noen avsluttende råd til de som skal besøke UMAMI Arena i 2025?
– Det lønner seg å orientere seg og legge en god plan for besøket i forkant av messen. Da får man mye mer ut av hele besøket. Det kan også være lurt å booke møte med noen av de aktørene man synes er interessante, slik at man kan møte dem på deres stand til avtalt dag og tid.
– Det er en veldig stor messe, så det å gå på UMAMI på «måfå» uten å vite helt hva man ser etter, kan raskt bli litt overveldende – og det blir gjerne de fleste som er der for første gang, smiler Jeanette.
God arena for bransjefolk
I tillegg til å få et godt faglig utbytte, er det alltid givende å knytte nye bekjentskaper og møte på gamle kjente.
– Jeg har jobbet i bransjen siden 1996 i ulike stillinger, og det som er interessant, er at man gjerne møter de samme folkene år etter år – kanskje i litt andre jobber. Det er tydelig at dette er en bransje som folk trives i siden de blir værende. Det er alltid hyggelig å treffe igjen gamle kjente, avslutter Jeanette Amara og Trude Marchmann-Jensen.
FOTO: Johnny Syversen