Veikart for matnasjonen Norge 2030

Ny trend- og inspirasjonsrapport publisert på SMAK 2020:
«Veikart for Matnasjonen Norge 2030»

–Vi håper denne rapporten kan bli et spennende bidrag til Regjeringens arbeid med å utforme strategien for Matnasjonen Norge. Det sier Torill Engelberg som er prosjektleder for SMAK 2020.

Med opp mot 30.000 besøkende fra matbransjen, er SMAK 2020 Norges desidert største arrangement for de som jobber med å forme Norge som Matnasjon.

Analyseselskapet Opinion har utarbeidet en omfattende rapport som blir overlevert til Regjeringen v/Landbruks- og matminister Olaug Bollestad under åpningskonferansen til SMAK 2020. Senere i år skal Regjeringen presentere strategien om Norge som Matnasjon før sommeren. 
Trend- og inspirasjonsrapporten er utarbeidet på vegne av SMAK 2020, NHO Reiseliv, Norges Sjømatråd og Innovasjon Norge.

Bildet: På jakt etter Matnasjonen Norge: Prosjektleder Torill Engelberg i SMAK 2020 overleverte trend- og inspirasjonstapporten «Veikart for Matnasjonen Norge 2030» til landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Foto: Kristian Tjessem



Hva er en «matnasjon»?
Rapporten konkluderer med at det er fire avgjørende dimensjoner som må fylles med matkultur som både folke flest og våre gjester kjenner igjen og liker. Dette er:

  • Kulturelle referanser: Ikke hva, men hvor og hvordan vi spiser. 
  • Distinkte regioner. Mangfold i kvalitet, kultur og produkter. 
  • Ikoniske retter. Berømte matretter med bred appell. 
  • Stolte råvarer: Smak, kvalitet, bærekraft og produksjonsmetoder. 

Nye nasjonalretter?

  • En av de interessante analysene i rapporten er at Norge trolig trenger en eller flere nye nasjonalretter for å komme mer på kartet som Matnasjon. Dette for å levere sterkere på behovet for «ikoniske retter».
  • Norge har alle forutsetninger i råvarene – men nasjonalrettene våre har ikke så bred appell, eller markedsfører de store fordelene vi har som matnasjon, viser analysen.
  • Italia og Frankrike har f.eks. nasjonalretter som identifiserer og appellerer i mye større grad – mens Norge mangler noen ikoniske retter som kan suppleres av styrken som ligger i kultur, regiontilhørighet og kvaliteten på de norske råvarene. 

Utarbeidet av Opinion
Det er trendanalytiker Ole Petter Nyhaug i Opinion som står ansvarlig for utarbeidelsen av rapporten på vegne av utarbeidet på vegne av SMAK 2020, NHO Reiseliv, Norges Sjømatråd og Innovasjon Norge.

Del artikkel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Kanskje disse også faller i smak?

UMAMI

Sammen for bransjens største møteplass

UMAMI ARENA tar en sterkere posisjon og fortsetter å utvikle møteplassen. Denne utviklingen skal bygges på bransjens premisser. Derfor utgjør ti sentrale utstillere UMAMI ARENAs

Vi bruker cookies!

Vi bruker cookies, også kalt informasjonskapsler, som hjelper oss med å gi deg en god opplevelse når du er på vårt nettsted. Dette gir oss statistikk om bruken av nettstedet og kan ikke spores tilbake til deg som enkeltperson. Du godkjenner bruken av cookies ved videre bruk av vårt nettsted.