Nøkkelen til suksess som utstiller er gode forberedelser og tydelige mål. Vit hva du vil ha ut av din deltakelse. God og strategisk planlegging, gjennomføring og oppfølging gir økt lønnsomhet.
Vår erfaring er at de utstillerne som er best forberedt, har fokus på aktivt salg, og er gode på å følge opp leads raskt, er de som også er mest fornøyd med deltakelsen. De ser at det å være utstiller er lønnsomt.
1. Ha konkrete mål for messedeltagelsen
Sett opp konkrete mål for deltakelsen. Skal bedriften øke synligheten, eller er relasjonsbygging, antall leads eller salg det aller viktigste? Målbare KPI-er, som antall solgte produkter, besøk på stand, påmeldinger til nyhetsbrev eller leads, må enkelt kunne måles under og etter messen.
2. Helhetlig tenkning
Hvem er det du ønsker å nå og hvem er beslutningstaker? Tilpass ditt budskap, innhold og materiell, og tenk over hvilket inntrykk du ønsker kunden skal sitte igjen med etter møtet på din stand. En messedeltakelse bør støtte opp under andre salgs- og markedsaktiviteter, og være en del av markedsmiksen for å få best effekt.
Tenk nøye gjennom budskapet ditt og hvordan standen, materiellet, bemanningen og aktivitetene kan uttrykke nettopp det. Tenk helhetlig – en rød tråd. Finn gjerne det som er enestående eller unikt ved din bedrift eller produkt og bruk det som utgangspunkt. Vi har rådgivere og designere som gjerne hjelper deg med å designe din stand. Se NOVA Spektrum Design. Du kan også velge ferdige løsninger hos oss: NOVA Spektrum Service
Og ikke minst; Planlegg så aktiviteter og innhold som kan trekke de rette besøkende til din stand. Vi oppfordrer til å invitere til minikurs/presentasjoner eller workshops. Sett konkrete tidspunkt for aktivitetene. UMAMI ARENA markedsfører programmet på messen, og vil gjerne at utstillerne melder inn faglige programposter. Slik kan din bedrifts aktivitet bli en del av totalprogrammet som kan trekke flere besøkende.
3. Rett team/personer på standen
Rett team gir styrke. En messe er en salgsarena så rett bemanning må være på plass. En kick-off i forkant av messen og en kort samling på standen hver morgen er å anbefale. Slik har alle som skal stå på standen lik forståelse av målene og rett fokus.
4. Fokus på å skape butikk!
En messe og møteplass som UMAMI ARENA er en unik salgsarena, der kunden kommer til deg. Møter mellom mennesker ansikt-til-ansikt gjør det enklere å skape gode relasjoner. Er du selger som pleier å gjennomføre fire kundebesøk per dag, så rekker på en messe ti ganger mer på samme tid. Tips til å få nye leads:
- Inviter til en presentasjon, workshop eller annen aktivitet som engasjerer potensielle kunder og gjør at de prioriterer å møte opp på din stand.
- Lag gjerne en konkurranse eller annen stopp-effekt som gjør at det er enklere å ta kontakt med potensielle kunder som kommer forbi standen.
- Bruk UMAMI ARENA-appen til å registrere leads. Registrerte leads kan enkelt overføres til Excel slik at du har full kontroll på dagens «fangst».
- Husk at leads fra messe er ferskvare, og må følges opp raskt.
- Lag gjerne en salgskonkurranse og premier selgeren som har skaffet flest leads eller leads som har ledet til det største salget.
– “De siste 2 Smak-messene bestemte vi oss for å ha en mye mer offensiv profil når det kommer til å lande salg på selve messen. Vi lagde gode kampanjer, promoterte tungt i forkant at det ville være gode messetilbud. På selve messen var vi veldig fokuserte på å informere alle besøkende om de meget gode, tidsbegrensede kampanjene vi hadde. Dette medførte en stor økning i antall gjennomførte salg.”
Lasse André Lööv-Olsen, Salg og markedsjef, Primulator